Solidarna kafica

Borski Stol: Livadarenje

Na Stolu ili ispod njega

Autor Uroš Nedeljković 2012/12/12 : Tekstovi istog autora

Obresmo se na prelepom Borskom Stolu, usred netradicionalnog livadarenja, za razliku od majskog planinarenja koje je tradicionalno, a sve u dezorganizaciji Kluba putnika Srbije.

Sama ideja livadarenja je uživanje u jesenjem miru. Tako, ne penjemo se noću nigde, samo se malo prošetamo po okolini ili se popnemo na obližnje brdo, te ne kampujemo - već spavamo u planinarskom domu. Druženje je lajtmotiv cele priče, a uvek tu zaluta i neki stranac koji se može na terenu upoznati s prirodnim lepotama i nepostojećom srpskon infrastrukturom.

Na put smo krenuli iz Beograda u petak. Iako postoji bliži put, zbog brzine smo se odlučili da idemo preko Paraćina ka Boru, a odatle ka selu Krivelj i dalje ka Borskom Stolu. Put je bio lagan, ali u delu ka Zaječaru je bilo radova na putu koje su navodili semafori. Retko ih je ko poštovao, pa i mi, jer smo primetili da nas svi čudno gledaju i sviraju kada stanemo na crveno. Možda su to lokalni običaji. Pošto smo u ovom kraju bili prvi put, konačno smo saznali gde je čuvena Čestobrodica, za koju smo čuli samo na vestima i to uglavnom zimi – da je zavejana.

Prošli smo kroz Bor kada je već mrak pokrio ulice ovog rudarskog grada i krenuli ka selu Krivelj, te na putu ka selu Gornjani smo se odvojili na raskrsnici. Malo dalje smo ostavili kola, jer se dalje nije moglo osim traktorom, konjem, mazgom, volom ili peške te smo krenuli neka tri kilometra uzbrdo, noću. Kada nam je nos bio tamo gde je obično brada, a oči tamo gde su uši, videli smo u mraku tablu na kojoj piše „prečica do doma” i ušli njome u duboku šumu. Srećom pa je bilo planinarskih markacija inače sada ne biste čitali ništa od ovoga.

Prečica do doma na Borskom StoluPrečica do doma na Borskom Stolu - išli smo po mraku, a fotografija je snimljena u povratku

Nakon sat vremena pešačenja vidimo svetla planinarskog doma. Umorni od višesatne vožnje, te pešačenja pod punom opremom, ostalo je samo da uživamo u dobrom društvu, jer se u mrklom mraku ništa nije videlo napolju. Ekipe redom pristižu, sve ih dočekujemo u veselju, ali brzo ležemo da spavamo u domu koji u oktobru nije imao grejanje. Ispostavilo sa da ni ne treba, jer je posteljina bila udobna, a ćebad debela. Doduše i rakija je vršila svoju dodatnu funkciju zagrevanja.

U planinarskom domu na Borskom Stolu

Planinarski dom na Borskom Stolu

U planinarskom domu na Borskom Stolu: 1. Slikano iz kuhinje; 2. obavezne papuče

Budimo se, možda, pre vremena, ali s radošću dana koji dolazi je je vreme bilo idealno. Pred nama je bio pravi jesenji dan, miholjski. Izlazimo iz planinarskog doma i prvi put vidimo Borski Stol kako stoji pred nama, nakrivljen kao toranj u Pizi srušen dinamitom – kamena gromada pod uglom od 45 stepeni. Iza doma je jezero.

Planiramo put do vrha, ali polako. Treba jesti jak doručak, a šta ima jače od roštilja, koji raspaljujemo tako da većina učesnika ove manifestacije misli da se spustila magla.

Borski Stol i jezero kod planinarskog domaBorski Stol i jezero ispod njega

Posle podneva krećemo na vrh. Polako – ne žurimo. Nemamo cilj, osim da se popnemo gore, za razliku od noćnog planinarenja kada smo vremenski ograničeni izlaskom sunca. Uživamo u planini, udišemo lep vazduh kome ni blizina Bora ne može naštetiti i nakon kog sata izlazimo na vrh.

Borski Stol planinarenje do vrha

Borski Stol put ka vrhu

Blizu vrha

Skoro pa na vrhu

Bubamare

Detalji sa uspona na vrh Borskog Stola

Sa vrha pogled puca na okolna sela i brdašca, slika idilična i jedna od retkih stvari koja autoru ovog teksta može doneti osećaj apsolutnog mira. Vrh Borskog Stola nije visok, tek 1156 metara nadmorske visine, ali to mu ne smeta da dominira nad okolinom.

Hodamo dalje po grebenu i gledamo planinu simpatičnog, ali živopisnog i nadasve tačnog naziva: Veliki Krš. Kakvo ime, takva i planina – deluje teško, ali dogovaramo se da je posetimo kad-tad. Najviši vrh je samo 8 metara niži od Borskog Stola i iznosi 1148 mnv.

Pogled s vrha Borskog StolaPogled s vrha Borskog Stola

Ovo hodanje po ivici planine završilo se naglom odlukom da presečemo put tamo gde mu mesto nije, te smo se ubrzo obreli na jakom nagibu i hodajući kroz grebene obasute trnjem i šipražjem uspevamo da se domognemo kolskog puta.

ProplanakPrelepa priroda u podnožju planine i divan jesenji dan

U povratku prolazimo pored jezera, odmaramo i dolazimo do doma u kome primećujemo još novih ljudi koji su se zaputili iz raznih krajeva samo da zajedno provedemo veče.

Planinarski dom na Borskm Stolu

Planinarski dom

Tako, veče je bilo svečano – kuvao se pasulj. Iako je livadarenje, koje se održava svake godne, netradicionalno, pasulj je na svakom okupljanju tradicionalan. Izneveriti tradiciju donosi maler, kažu predanja.

Nakon opšteg veselja i drugarske večeri kasno odlazimo na počinak.

Pasulj

Pasulj i priključenija

Budimo se, opet, rano. Izlazimo napolje, kad napolju – ništa. Kao da smo u mleku. Sve je belo od magle. Oni koji su žurili, krenuli su tada na put i po informacijama koje imamo – živi su.

Borski Stol u Magli

Borski Stol u magli

1) Pogled na Stol u magli; 2) Pogled na Stol u manjoj magli

Mi smo ostali još malo da se družimo i sačekamo da se digne magla. Kako se magla digla, tako je pukao dan kao i jučerašnji. Krećemo nazad, peške kroz šumu pa nizbrdo i sada vidimo sve ono kroz šta smo tumarali u mrklom mraku pri dolasku. Kolima dalje idemo put Bora.

Prolazimo pored kopova i gledamo odrana brda koja se crne i prelivaju u neke nedefinisane boje. Mast nam curi iz bureka koji smo na brzinu prezalogajili.

Borski kopovi

Okolina Bora

Stižemo kući, a ova gromada od planine će nam ostati u večnom pamćenju.

Ovaj putopis je napisan da posluži kao ilustracija fotografijama. Ne zamerite kvalitetu teksta, ali nemamo praksu da pravimo foto galerije.

Google oglas
Pratite Preko ramena na
Preko ramena - komentari

Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove autora teksta ili uredništva.

Sveže i mirišljavo
cenzura u srbiji.jpg Cenzura
NN
2015/10/16
Italijanska prezimena Čovek se stvarno zove – Mrki Medved!
Milutin Mtrović
2015/4/9
Nafta Rusija i nafta: „Iracionalna prinuda“
Milutin Mitrović
2014/12/1
Vitamini Zašto mislimo da su nam vitamini potrebni
Katarina Marinković
Srbovanje

Forma keramika

Putospektiva

U zdravom telu, vodič kroz zdrav život